Ja fa uns mesos que el president de la Diputació de Castelló Carlos Fabra, va anunciar a l’ajuntament de Vilafranca l’inici dels estudis per a la viabilitat de la realització d’un túnel al Coll d’Ares, que per als que no ho coneguen cal dir que és el port de muntanya que comunica Vilafranca i bona part dels Ports i també del Maestrazgo de Terol amb la Plana, sent l’altra eixida per carretera possible el coll de Querol a Morella. Doncs bé, el coll d’Ares, en el seu traçat actual, conté uns quants revolts de ferradura que en el cas de trànsit de camions alenteixen la circulació. Però tot i això, comparant-ho amb el record que tinc de la vella carretera i el que m’han dit, la d’ara em sembla una autopista. Però bé, el senyor Fabra ha promés un túnel, venen eleccions, ja se sap. Un túnel trampa al meu entendre però que els empresaris de la manisa, que s’abasteixen de mines als Ports i al Baix Aragó ja han aplaudit. Ara bé, als vilafranquins i demés portencs, no ens soluciona la vida. De fet sóc dels que penso que malament rai si Fabra ha d’arregar-te la vida. M’explico: he agarrat un mapa topogràfic a 1:25000 que és una escala on es veu tot a molt bon detall. Posem que una primera versió del túnel comencés des de baix al pont de les Solanes (cota 821 m), el que diríem l’inici del port. El final l’he situat al encreuament entre la carretera de Morella i la de Vilafranca (cota 1060 m). Entre estos dos punts la distància seria de 4 km (actualment és de 8 km), la qual cosa fa un pendent de 5,9%. Un pendent d’eixa magnitud és bastant fort en un tram continu. Si fos un túnel de 2 carrils, i amb la línia contínua que és obligatòria en un túnel, si trobéssem un camió pujant ens tocaria fer els 4 km al seu ritme. Baixant per als camions no seria molt més agradable, les grans pendents de baixada són una tortura per al seu sistema de frenada. Aleshores podem plantejar-nos de pujar la cota inicial de l’extrem del túnel, per exemple fins a la primera corba roïna (cota 924), que suposaria un túnel de 2,75 km amb pendent de 4,9%. Pendent encara bastant fort i que repetiria els problemes que deia abans. Per trobar un punt de la mateixa cota que a l’eixida s’hauria d’anar més amunt de les tres primeres corbes de ferradura. Per salvar estos problemes potser es podria plantejar un túnel de 3 carrils, de més diàmetre i per tant més car. Però em costa imaginar que ens facen un túnel de 3 carrils per a nosaltres quan al túnel de Vielha els ha costat Déu i ajuda que els hi feren. L’altra possibilitat és que el traçat passés per l’altre costat del barranc de la Carbonera i el túnel aboqués al pla de la Canà però molt més de cara a Morella, on es podrien evitar els problemes de pendent, però que als de Vilafranca ens obligaria a fer més kilòmetres (seria una altra genuflexió vergonyosa davant la capital) i a sobre arrassaria una part verge del paisatge d’Ares. Finalment un pot pensar que en el cas de les nevades és pràctic tindre un túnel, però als vilafranquins de poc ens servix evitar quedar-nos encallats a Ares si ho farem després a Cabestany, on a damunt sempre hi ha ventisquers. Això sí, veïns d’Ares i del Coll, no patiu, la roca és ben forta com per no haver de patir esborancs, i per tant no hauríem de patir per estar-nos un mes sense tren de rodalies.
Foto de Manel Zaera.
Eres un pou de sabiduria, dani! de principi jo ja estava en contra del ditxós túnel, perquè trobe que hi han coses més necessàries i urgents a fer i perquè crec que suposoria la mort d’Ares i de El Coll. I sobretot perquè em toca els nasos que es fera perquè li venia bé per als negocis del mafiós (fabra), per a les seues empreses, en definitiva. Però bé, potser no eren arguments en els que tots hi poguèrem estar d’acord, potser podrien ser assenyalats com a “polítics”. Ara que he llegit açò que comentes ho veig encara més negatiu. I no crec que ningú no et puga acusar de “és que tot el que proposa el pp et pareix malament”.
És que no es poden fer les coses d’una altra forma? No, que s’ha d’atravesar muntanya, pues ale, que s’ha de comdemnar Ares, pues ale, que potser ens fan fer més volta per a guanyar uns minuts i salvar unes curves…pues ale. El que hi ha ara no està tan malament, recordo clarament la carretera, quan era menuda. (Vaig vomitar per culpa de les costes d’Ares fins a molt major, a pujar i al baixar…era horrible).
La qüestió, no crec que ens haguem d’aconformar amb qualsevol cosa. Que si ens poden millorar la carretera, genial, que ja va tocant que no tot el que vaja cap al nord siguen presons o eòlics, etc; però si van a fer coses per al seu benefici, podrien tindre la decència de no disfressar-ho de “maravilla de carretera…” quan en realitat volen dir “ala, para los lelos del norte, que son tan bobos que no se dan cuenta de nada y a todo dicen que bien”.
Nos també volem qualitat!!!
I resumint, i perdona pel rollo però m’exalto, que com sempre faran el que voldran, però hi ha a qui no li pareix bé, i crec que els teus motius són més que suficients per a exposar el no. Ala, ya lo he dicho.
Benvolguts;
Us comuniquem que ja tenim a la Ribera d’Ebre un blog dedicat única i exclusivament al mon del teatre amateur, periòdicament anirem publicant notícies i activitat referides al món del teatre, tant del nostre Grup, com de grups amics.
Us voldriem demanar la vostra ajuda per difondre aquesta nova iniciativa a traves del vostre blog, inserint-hi un enllaç o bé publicant una notícia.
http://teatremora.blogspot.com/
Us agraïm d’antuvi la vostra col·laboració.
Antoni Cutrona
President del Grup Teatral Móra d’Ebre
Primer que res, dir-te que feia molts de dies que veia les teues entrades a 3X4, però fins avuí no m’havia capbusat dins dels teus textos.
Enhorabona, com diuen a un missatge anterior, un pou de sabidur. Ara, també tinc un però molt gran, ja està bé de menysprear a Morella.
No sóc morellà jo, ni molt menys, però crec que l’hauriem de criticar a Morella molt menys i seguir algunes accions importants que està fent.
I sí, per a mi es la capital de la comarca, no li veig el problema.
De bon cor, que vols, que siga Vilafranca (la capi com tu dius)? Segur que no t’ho creus ni tu. Al meu parèixer està portant una trajectòria fòra d’Els Ports, pensa més amb Castelló (des del jovent, a l’alcalde, passant per molts veïns).
Res més i salut!
No home, la capital de la comarca no ho serem ni ho volem ser, perquè no té cap tipus de sentit. Morella és la capital dels Ports. Punt.
Ara bé, no estic d’acord en el que dius de seguir algunes accions que du a terme Morella, quan s’ha d’anar junts s’hi va i de fet així es fa. Però de vegades són interessos divergents o independents.
Vilafranca porta una trajectòria fora dels Ports? Home, el que està clar és que per al poble el centre d’acudida gran és Castelló, però no ve d’ara sinó de fa anys i panys. Que el jovent i la resta s’aboquen cap a Castelló em sembla des d’eixe sentit la mar de normal. La nostra eixida natural és el coll d’Ares i per tant la Plana, la seua eixida és Querol i per tant el Maestrat. Però moltes millores de la comarca afecten igual a un vilafranquí que a un cinctorrà, i en eixe sentit s’ha de fer pinya (Mancomunitat per exemple).
Sincerament, Vilafranca i Morella, llevat de certes coses, actuem independentment. Ells fan les seues festes i natros les nostres, etc. Quan el pes de la capital és massa fort i és injust respecte la resta de pobles i concretament amb Vilafranca, pos es diu. Ho dic jo com ho pot dir i pensar molta gent del poble. Demogràficament tenim més o menys el mateix pes, patrimonialment ens guanyen cert, però crec que es passen, tant amb nosaltres com amb la resta de pobles dels Ports. De la mateixa manera que em queixo del centralisme espanyol ho faig del comarcal.
Ei Dani un article mot interessant i com et caracteritza molt documentat en mapes per a saber pendents, distància … un 10
Ara des de la meva falta de coneixements vos comento
-Segons els meus calculs estariem estalviant uns 13 o 14 minuts (passant d’anar de 30 Km/h a 70 Km/h) que crec que no està mal.
-Si a això li sumes l’autovia que es “comenta” es farà hasta Albocaser podem guanyar molt de temps.
-A més en tots els meus respectes, Ares porte mort des de fa molt, i si no ho està tampoc li afecta tant, ja que la carretera actual no passa directament per Ares (has de desviar-te) Si pensarem així mai s’hagués fet l’autovia, ja que va matar a la Pobla i a Borriol.
-Si a això li sumes el problema de nevades (o millor dit les gelades) em costa comprendre la negativa a crear el tunel.
Sobre Ares, estic més d’acord amb tu que amb Neus, els que ho volen anar hi van i punt. I val la pena.
La normativa de carreteres en un túnel diu això:
5.2.3 Túneles.
Los túneles de longitud Igual o menor que quinientos metros (500 m) tendrán una sola inclinación de la rasante, salvo justificación en contrario.
En carreteras de calzadas separadas, se evitarán rampas mayores del tres % (3 %), y pendientes mayores del cinco % (5 %), En carreteras de calzada única, se evitarán inclinaciones de rasante mayores del tres % (3%).
Cuando la longitud del túnel sea mayor que quinientos metros (500 m), la inclinación de la rasante será objeto de un estudio específico.
En general, la combinación de inclinación y longitud de las rampas en túneles, deberá ser tal que no obligue al diseño de carriles adicionales.
En cualquier caso, salvo justificación en contrario, el trazado en alzado del túnel será tal que en toda su longitud la velocidad de los vehículos pesados no sea inferior a sesenta kilómetros por hora (60 km/h).
El que s’ha de comparar és fer un tram (l’actual) de uns 9 km en el conjunt, que es faria a una mitjana de 60 km/h (trams a 30 n’hi ha 3). O bé amb un túnel, que acurtarien potser 4-5 d’estos km. Però no ens enganyem, el tram que més ens estalviaríem seria el de passat el coll d’Ares, que no és ni de lluny el més conflictiu.
Pel que fa a la neu i el gel, per anar a Vilafranca, el que t’estalvies al Coll ho trobes a Cabestany, on a damunt hi ha els ventisquers. Cabestany i el coll tenen si fa no fa la mateixa cota de neu.
Clarament, este túnel em sembla una inversió molt gran, un túnel és car i més encara si estem parlant de més de 500 metres. El que suposaria és un estalvi de 5-10 minuts de trànsit. No es tracta d’un túnel com el de Bracons o el de Vielha que els estalvis de temps que provoquen són de l’ordre de hores! Però si el Coll d’Ares quan feien la pujada se’l feien en menys de 3 minuts!
Afegir una cosa, els túnels amb pendent elevat no són recomanables per questions de seguretat en la ventilació dels gasos i pel risc d’accidents.
En este pdf es troba més informació sobre això:
http://www.geoconsult.es/fotos/Publicaciones/Manual/02_STipo.pdf
Lo que vol di que no es fara! Al final se quedara en lleva les curves desde el coll hasta el cruce de morella que estae proposat, de totes maneres algo es algo.
El post està molt bé, felicitats. Jo ho considero una eina política que queda molt bé de cara a la galeria i tal… La veritat és que pareix que no compense massa, ja que suposo que haurien de destruir una mica més del territori d’allà a dalt, que mola tal com està, però clar, si ens permet retallar deu minutets de viatge per als qui el fem un parell de vegades a la setmana ens vindria de luxe (i per a la resta també :)), la comoditat és la comoditat…
Sobre els comentaris de “Vilafranca capi? NO”, l’article va sobre el túnel eixe, i no sobre això de Morella i tal, no? Està una mica fora de lloc o m’ho pareix a mí?
Besets per a tots…
Bodiu! Vaig tindre la por de ma vida en llegir el títol del teu missatge! És que el coll d’Ares serveix de passatge trans-estatal entre la Garrotxa (Girona) i el Vallespir (Catalunya del Nord)…O sigui entre Molló i el seu Prat (de Molló)…Bé doncs estic encantat de saber que i a un altre coll del mateix nom… i sobretot que no hi hagi cap projecte de tunel al nostre coll d’Ares. :)))
Estic llegint el que eu dit del port d’Ares i del futur tunel.
Jo des de la meua ignorancia, no ho veig mal, tot el que siga millorar les infraestrucctures de l’interior, perqué no?.
Si ens podem aprofitar de les fosques intencions de Fabra, doncs bé , i que? Si ens recurten 10 minuts de temps en la carretera i ademés es més segura, perqué no?-
Si després queda malament el ventiquers de Cabestany, reclamen que canvien aquest tram de carretera.
Yo crec que tot es que siga millorar es bo.
Diem que tots els recursos van a la costa i ara que volen fer una obra que afavorisca a l’interior li fiquem pegues.
Jo crec que el que tenim que fer es demanar més coses, que tot va a la costa i poc a l’interior.
Salutacions.